Försäkring mot torka ska bromsa flyktbehov

Världens samlade bistånd räcker inte till för de stora behov som just nu finns av nödhjälp. I dag och i morgon samlas världens ledare FN-högkvarteret i New York för att diskutera den globala flyktingsituationen. En central fråga är finansieringen av olika lösningar för att förebygga att människor tvingas fly.

Nu börjar det dyka upp nya finansieringsformer, till exempel en försäkring mot torka. Bakom försäkringen står Afrikanska unionen och satsningen leds av den svenska affärsmannen Lars Thunell. Ett annat exempel är en humanitär obligation som Internationella rödakorskommittén tagit fram.

Förra året gjordes en rekordinsamling av biståndsmedel på 10,7 miljarder dollar, motsvarande drygt 90 miljarder kronor. Ändå räckte det inte på långa vägar för att täcka FN:s rekordhöga behov på 19,3 miljarder dollar.

Före sommaren konstaterade FN, under det världshumanitära toppmötet i Istanbul, att världens biståndspengar inte räcker till för att täcka de stora behoven av nödhjälp i världen.

Samtidigt rapporterade FN:s högnivåpanel för humanitär finansiering, med utrikesminister Margot Wallström (S) som en av medlemmarna, att världsekonomin aldrig har varit starkare. Trots detta bidrar världens länder med mindre än en halv procent av sin samlade BNP till humanitär nödhjälp vid krig, konflikt och naturkatastrofer.

Förutom att mana på världens länder att ge mer lyfte högnivåpanelen flera exempel på innovativa finansieringslösningar, som företagssamarbeten, men även försäkringar och fonder där olika sektorer tillsammans kan möta behoven.

Ett exempel på detta är Afrikanska unionens försäkringsbolag African Risk Capacity Limited (ARC), där den svenska finansmannen Lars Thunell är ordförande. ARC har fått rykte om sig att kunna agera snabbare än vad fallet normalt är när olika länder ska samla ihop pengar till extra stöd.

Läs hela artikeln på DN Global Utveckling

«
»

Din e-postadress kommer ej att publiceras Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.